מפעל 'אבוקדו גל' בקריית שמונה ממשיך לפעול תחת שגרת מלחמה ונערך לתרחיש של מלחמה כוללת בצפון

29 ספט 2024 המחברת/ת:
מיון אבוקדו בבית האריזה אבוקדו גל בקריית שמונה בזמן המלחמה מיון אבוקדו בבית האריזה אבוקדו גל בקריית שמונה בזמן המלחמה אבוקדו גל

עם פתיחת עונת קטיף האבוקדו בימים אלו -צפי היבול בגליל העליון עומד על מעל 10,000 טון

בצל ההסלמה בלחימה מול חיזבאללה, קיים השבוע בית האריזה 'אבוקדו גל' בחברה לפיתוח הגליל, כנס להיערכות במצב חירום, לסיכום פעילות עונת הקטיף הקודמת והצגת תחזיות והיערכות לעונה הקרובה.

בכנס השתתפו מנהלי חברות השיווק, מנהלים עסקיים של הקיבוצים ומגדלי האבוקדו, שהחלו בימים אלה את קטיף האבוקדו במטעי הגליל העליון, כאשר צפי היבול עומד העונה על מעל 10,000 טון. בעונה שהסתיימה, לא נקטפו כמה מאות טונות של הפרי עקב הלוחמה בגבול והסיכון בגישה למטעים. המגדלים שהצליחו לקטוף אבוקדו בהפוגות הירי, זכו לתמורה גבוהה שנבעה מאיכות פרי טובה ומחירים גבוהים בשווקי חו"ל.

אמיר בכר, מנכ"ל 'אבוקדו גל' בחברה לפיתוח הגליל: "למרות חודשים ארוכים של ירי בלתי פוסק לעבר קריית שמונה, שמרנו, בזכות מסירות העובדים, על רציפות תפקודית של בית האריזה הממוקם בעיר, תוך מתן מענה מלא למגדלים בגליל העליון בעונה החולפת" אומר בכר ומוסיף "כעת, לנוכח ההסלמה המהירה, אנו נערכים גם לתרחיש קיצוני של לחימה עצימה ופינוי בית האריזה בקריית שמונה, במסגרתו נקיים שיתוף פעולה עם בית אריזה עורפי, בכדי להבטיח את המשך רצף אריזת האבוקדו מהגליל העליון, לאותם מגדלים אשר יצליחו למרות המצב לקטוף את הפרי".

בכר הוסיף כי בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בהיקף נטיעות האבוקדו בגליל העליון ולכן צפויה עלייה של 50% בכמות האבוקדו אשר יגיע לאריזה ב'אבוקדו גל', בחמש השנים הקרובות וכי בהתאם לתחזית זו יכפיל המפעל את כושר האריזה ומתן מענה לבעיית כוח האדם, ההופך קשה להשגה. במהלך שנת 2025 תבוצע השקעה של 5 מלש"ח במיכון מתקדם וממוחשב של ממיינת חדשה ומערך תומך, שיהיו מוכנים לעבודה עד תחילת 2026.

בכנס הציג נמרוד טישלר, מנהל תחום האבוקדו בחברת 'גליל שוק מקומי', סקירה מקיפה בנושא שוק האבוקדו המקומי. אשתקד שיווקה 'גליל שוק מקומי', לראשונה בישראל, זני אבוקדו שחורים -  פרי שמוכן לאכילה (Ready To Eat), להבדיל ממרבית פרי האבוקדו המשווק כיום בישראל ומבשיל רק כעבור מספר ימים. המטרה היא להגדיל את הצריכה לנפש ולהעלות את הפופולאריות של זני ה'האס' ודומיו בקרב הציבור הישראלי, המעדיף כיום זנים ירוקים, זאת בניגוד לשאר העולם בו הזנים השחורים מהווים מעל 90% מהצריכה. טישלר ציין כי החברה נערכת להגדיל את היקף שיווק הפרי המוכן לאכילה בעונת 24/25 הקרבה.

דרור אייגרמן מנכ"ל 'גליל אקספורט' ואיתן צבי סמנכ"ל השיווק בחברה, המייצאת כ-40% מהאבוקדו המיוצר בארץ, הציגו בכנס סקירה אודות מצב השווקים בעולם והמלצות למגדלי האבוקדו על מועדים מיטביים לייצוא ומקסום הרווחיות. עוד ציינו כי מהתחזית של החברה לעונה הקרובה, עולה כי יבול האבוקדו בישראל צפוי לעמוד בעונת 24/25 על כ-225,000 טון מתוכם מיועדים לייצוא כ-123,000 טון, וזאת בדומה לאשתקד, בה נאמד היבול על כ-230,000 טון, ממנו יוצאו כ-126,000 טון.

ניצן באואר מנכ"ל מייסד של חברת הסטארטאפWe-Agri , המבצעת פרויקטים של חקלאות מתחדשת בתחום האשראי הפחמני, הציע למגדלים ליהנות ממקור הכנסה נוסף באמצעות צבירת נקודות זכות עבור קליטת פחמן דו-חמצני שנפלט לאוויר על ידי מפעלים וארגונים שפועלים בקרבת המטע, כאשר עצי הפרי קולטים את הגזים באופן טבעי בתהליך של פוטוסינתזה ומקבעים אותו בקרקע או במסה הצמחית, ובכך מסייעים בהפחתת פליטת גזי חממה. מיקי נוי, לשעבר ממ"ר גידולי מטע סובטרופיים בשירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות, נתן המלצות ודגשים מקצועיים למגדלים לקראת עונת האבוקדו.

מטע אבוקדו בגליל העליוןמטע אבוקדו בגליל, אבוקדו גל

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.