הדפס עמוד זה

יבוא תוצרת חקלאית – הפעם בגיבוי של בית המשפט / שמואל גלנץ, עו״ד

שמואל גלנץ, עו"ד שמואל גלנץ, עו"ד

משלוח בוטנים מהודו שיועד למפעל קפה ופיצוחים בשפרעם הגיע לנמל ב-7.1.2019.

המשלוח היה מלווה ב'תעודת בריאות' מטעם משרד החקלאות בהודו. התעודה כללה הודעה כי הבוטנים נבדקו בהודו בהתאם לפרוצדורה הנדרשת ונמצאו נקיים ממזיקים כמו כן אושר כי מספר ימים קודם למשלוח בוצע בו אידוי במתיל ברומיד.

משרד החקלאות בארץ סירב לאשר פריקת המטען וביקש הבהרות בריאות נוספות בעיקר נתבקש אישור מפורש לגבי שלושה "נגעים ספציפיים".(1) משרד החקלאות ההודי סירב בטענה שהאישור שנתן (פעמיים) מתייחס לכל הנגעים  בלי שנקט בשמות "הנגעים הספציפיים". יבואן הבוטנים פנה באמצעות עו"ד למשרד החקלאות בדרישה לשחרר את המטען בטענה שהטובין עומדים בדרישות תקנות הגנת הצומח בישראל. העניין הועבר לטיפול המחלקה המשפטית של משרד החקלאות וגם כאן נענתה הפנייה בסירוב ושוב בטענה שאין באישור התייחסות ל"נגעים הספציפיים". תשובת המשרד הפנתה שוב את היבואן לקבלת אישור ספציפי ממשרד החקלאות ההודי, זה שכבר קודם סירב בטענה שאישורו כולל את כל המזיקים והטובין נקיים מכל הנגעים.

בין לבין הציע היבואן כי משרד החקלאות יבצע במעבדה בארץ את הבדיקה הנדרשת. בקשה זו נדחתה בטענה שהבדיקה המעמיקה צריכה להיעשות לפני שהמשלוח נארז ונשלח. מהגנת הצומח במשרד החקלאות נמסר ליבואן "כי ברגע שהמשלוח נמצא בארץ וארוז במכולה הבדיקה שיכולה להעשות היא מינורית ולא ברמה הנדרשת, ולצורך ביצוע בדיקה מהימנה, נדרשת פריקתו של המשלוח בארץ, מה שעלול להפיץ את הנגעים ולסכן את הצומח בישראל".

בעקבות סירובו של משרד החקלאות לאשר פריקתו של המשלוח עתר היבואן לבית המשפט המחוזי מנהלי בחיפה(2), בית המשפט קבע כי על פי תקנות הגנת הצומח(3)  יש לפקח מטעם הגנת הצומח סמכות לקבוע כי המשלוח יבדק במעבדה בארץ או לקבוע כי המשלוח יעבור חיטוי. בית המשפט קבע שהמנעותו של משרד החקלאות מבחירת אחת מהאפשרויות הנ"ל (אפשרות שבלשון החוק אינה חובה אלא רשות) אינה מידתית ואינה סבירה. בית המשפט פסק "כי תעודות הבריאות שהונפקו ע"י משרד החקלאות ההודי יש בהם כדי להפיג את החשש המקדמי בדבר היותו של המשלוח נגוע בנגעים.

בסיכומו של דבר, ב-18.3.2019, קיבל בית המשפט את עתירתו של היבואן התיר שחרור המטען בכפוף לכך שמשרד החקלאות על פי שיקול דעתו יהא מוסמך לקיים בדיקה במעבדה או לחילופין להורות על חיטוי הטובין.

ועוד... על המדינה הוטל לשלם לעותר 15,000 ₪.

  • Puccinia arachidis Speg, Trogoderma granarum Everts, Naupactus leucoloma Boeman.
  • עתמ 6676-03-19 סובחי נח'לה ובניו בע"מ נ' מדינת ישראל, משרד החקלאות.
  • תקנה 8(א) לתקנות הגנת הצומח (יבוא צמחים, מוצרי צמחים, נגעי ואמצעי לוואי), תשס"ט-2009.
שמואל גלנץ, עו״ד

עודכן לאחרונה על ידי שמואל גלנץ, עו״ד

פריטים קשורים