הדפס עמוד זה

ארגון מגדלי הפירות בישראל: השנה עומד יבול האגס בישראל על 32 אלף טון !

14 ספט 2020 המחברת/ת:
אגסי אטרוסקה על העץ אגסי אטרוסקה על העץ צילום: תקשורות יעל שביט

עונת קטיף אגסים מבורכת במטעי הפרי בגליל והגולן, השנה עומד יבול האגס על 32 אלף טון!

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אומר: "היבול השנה גם בתפוח וגם באגס הוא משובח. הפרי טעים ויפה. למרות זאת בחרה ממשלת ישראל לבצע ייבוא של תפוחים ואגסים מחו"ל, דווקא כשהמטעים עמוסים בפרי ובתי הקירור מלאים עד אפס מקום. הממשלה הציפה את השוק בעידוד רשתות השיווק, בפירות של חקלאי אירופה, טורקיה וירדן, במקום לעודד צריכת פירות כחול לבן ממשקי חקלאי המדינה! אני קורא לציבור הרחב לא לרכוש פירות וירקות מייבוא אלא רק מתוצאת הארץ!" אומר בלחסן.

על פי הסכמי הסחר של מדינת ישראל, קיימות שתי מכסות של יבוא אגסים בפטור מתשלום מכס. האחת בהיקף של 2,140 טון מהאיחוד האירופי והשנייה בהיקף של 1,364 טון מארה"ב ובסה"כ 3,504 טון.

בארגון מגדלי הפירות אומרים, כי אם המצב בענף הפירות בארץ היה דל בפרי, אזי יש צורך בייבוא, אך הצפת השוק כעת בשיא העונה במצב בו אין מחסור מקוממת ובלתי אחראית של ממשלת ישראל, המתנהלת בחוסר אחריות כלפי פרנסת אזרחיה וחקלאיה!

גיא ברזילי, מגדל אגסים, מרמות נפתלי אומר: "ההחלטה על ייבוא בפטור ממכס מתקבלת על ידי שר האוצר בהמלצת שר החקלאות וזאת על מנת למנוע מחסורים בשוק שיקפיצו את המחירים לצרכן. בפועל, המכסות ניתנות באופן שרירותי ללא קשר להיווצרות מחסור, כך לדוגמא חתם שר האוצר לפני חודש על מכסה של 500 טון ללא מכס בשיא עונת קטיף האגסים שהשוק לא רק שלא בחוסר אלה בעודף גדול. יש לציין שעלות ייבוא ק"ג אגסים ללא מכס הינה כ-3.5 ש"ח לק"ג, המחיר הוא זול מאוד היות ובאירופה החקלאות מסובסדת ועלות הגידול זולה בהרבה מישראל. עלות הגידול של אגס בארץ הינה 2.5 ש"ח לק"ג ושמוסיפים לכך את עלות האריזה, קירור והובלה מגיעים ל-5 ש"ח לק"ג. במצב זה היבואנים שהם לרוב רשתות השיווק, קונות את אגס הייבוא ב-3.5 ש"ח ומוכרות ב-15 ש"ח לצרכן".

שיווק האגסים לצרכן מתחיל מראשית עונת הקטיף בחודש יולי, חלקו של הפרי מאוסם בקירור וישווק לרשתות השיווק, לקראת חגי תשרי מוגבר שיווק הפרי. מקום הגידול העיקרי של האגסים הוא בגליל ובגולן, שאר המטעים באזור ירושלים.

מחיר ק"ג אגסים לצרכן, עומד על בין 9-15 ש"ח. סה"כ יגלגל ענף האגסים בשנת 2020 כ- 240 מיליון ש"ח (ערך מחיר לצרכן).

האגסים השנה מצטיינים בגודלם ואיכותם: פרי חלק, יפה וגדול, שני הזנים העיקריים בענף האגסים: ספדונה- זן שפותח בספרד, ירקרק, מצטיין בעסיסיות וחמאתיותומוביל בשוק הישראלי, הזן השני, קוסצ'יה- מוצאו באיטליה, זן צהוב, מתוק ובעל צורה מאורכת, זן שלישי פחות נפוץ ויוצא בתחילת הקיץ- ג'נטיל.

האגס הינו פרי עשיר בפחמימות, אבל מכיוון שהסוכר ממקור טבעי ולא מתועש, הוא מעניק תחושה של מתיקות, עשיר באשלגן שנחשב במחקרים האחרונים בעולם כמרכיב חשוב בהשפעה מיטיבה על יתר לחץ דם. כמו כן, אגס בינוני השוקל כ-150 גר' מכיל 90 קלוריות ו-2 גר' סיבים תזונתיים (כמו בפרוסת לחם מלא) ובעיקר סיבים מסיסים המגבירים את תחושת השובע. הוא מכיל גם מגנזיום, ויטמין C, ויטמין A וחומצה פולית.