הדפס עמוד זה

⁨מפקחי משרד החקלאות ופיתוח הכפר חשפו כ-800 ק"ג עגבניות שהוברחו מטורקיה⁩

16 נוב 2020 המחברת/ת:
‎⁨עגבניות מטורקיה ‎⁨עגבניות מטורקיה ילום: מפקחי משרד החקלאות

מפקחי היחידה המרכזית לאכיפה ולחקירות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר חשפו 800 ק"ג עגבניות שהוברחו מטורקיה עם עוקצים בשוק הסיטוני ברחובות ובמחסן של סיטונאי בעיר אשדוד. עגבניות מיובאות, בשונה מעגבניות מתוצרת מקומית, מיובאות לישראל ללא הגבעול העליון הירוק, הקרוי עוקץ. הסיבה לכך היא שמרבית הנגעים והמזיקים בעגבניות מסתתרים תחת העוקץ, והסרתו שומרת על עגבנייה הנקייה ממזיקים. יצוין כי על פי חוק הגנת הצומח, חל איסור על הכנסת כל תוצרת צמחית שלא באישור, לרבות: עגבניות עם עוקץ מחו"ל, העלולה להוות נזק ממשי לכל ענפי החקלאות.

בעקבות מידע שהגיע אל היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר באמצעות מועצת הצמחים, חשפו המפקחים ניסיון למכירה של כ-100 ארגזים, ובהם כ-800 ק"ג עגבניות שהוברחו מטורקיה אל ישראל עם העוקץ. מחקירה ראשונית עולה כי מדובר ביבואן אחד אשר מכר את מרכולתו לסיטונאי בעיר אשדוד. הסיטונאי החשוד במעשה מכר חלק מהתוצרת לסיטונאי בשוק רחובות, ואת החלק האחר אחסן במחסן שלו, בעיר אשדוד. עוד עלה מן החקירה כי היבואן אשר מכיר את הענף, התכוון למכור את העגבניות עם העוקץ במטרה להאריך את חיי המדף שלהן. כמו גם, ככל הנראה החשוד התכוון להטעות את הצרכנים המעוניינים בצריכת תוצרת מקומית, ומבדילים בין התוצרת המיובאת לבין התוצרת המקומית באמצעות הימצאות העוקץ על העגבניות המקומיות. לנוכח הסכנה הממשית לחקלאות המקומית, כל העגבניות הועברו להשמדה, ונגד החשוד נפתחו הליכים משפטיים.

ככלל, על פי החוק הגנת הצומח, שתכליתו מניעת חדירת נגעים והתפשטותם קיים איסור על יבוא תוצרת צמחית לישראל ללא אישור. עבירה על חוק זה היא עבירה פלילית. משרד החקלאות חוזר ומדגיש כי הכנסת תוצרת צמחית, לרבות פירות וירקות, עלולה להוביל לכניסת חרקים ומחלות צמחים שאינם קיימים בישראל אשר ביכולתם  לפגוע בגידולים מקומיים, לגרום לנזק בלתי הפיך ולהשמיד ענפי חקלאות שלמים. יתרה מכך, יבוא של עגבניות לישראל ברישיון, אינו מאפשר להכניס עגבניות הכוללות את העוקץ, כיוון שגם בחלק זה של העגבנייה עלולים להיות מזיקים ומחלות.