שר החקלאות מצהיר בכנס ארגון 'מים לישראל': "ב-2024 נפעל למחיר של 0 שקלים למים מושבים"

14 ספט 2023 המחברת/ת:
כנס מים לישראל כנס מים לישראל צילומים: ארגון "מים לישראל"

בכנס של ארגון מים לישראל עלו שלל נושאים בנוגע לאגודות המים בישראל, הבעיות שנובעות מעלויות המים הגבוהות לחקלאות וגם הרצון להרחיב את השימוש במי קולחין: "הנחנו על השולחן תוכנית אב למי קולחין עם השקעות גדולות, שמתבססת על צרכני ומפיקי המים בישראל"

באסיפה הכללית השנתית של ארגון "מים לישראל", המאגד את צרכני ומפיקי המים לחקלאות ולמרחב הכפרי בכל הארץ, הצהיר שר החקלאות אבי דיכטר כי בשנה הבאה יפעל להחלת הטבה מרחיקת לכת למים מושבים. "אתם חוד החנית של החקלאות בארץ, יחד עם החקלאים כמובן", אמר דיכטר לבאי הכנס. "אנו מנהלים מאבק עיקש על מנת שעלות המים תהיה הוגנת לחקלאי, זאת אומרת – 0 שקלים על מים מושבים. הסיפור שמים מושבים עולים כל כך הרבה כסף חייב להיפסק ובשנה הבאה נתחיל לבנות מציאות אחרת בנושא".

דבריו של שר החקלאות ופיתוח הכפר נאמרו כאמור בכנס של ארגון "מים לישראל" בעין שמר, כנס שכלל אנשי מפתח בכירים ממשק המים בישראל בכל הגזרות. בין היתר השתתפו בכנס היו"ר איתן ברושי, מנכ"ל הארגון אורן עמיאל, מנכ"ל רשות המים, חזי ליפשיץ, המשנה למנהל הרשות זאבי אחיפז, סמנכ"ל אסדרה ברשות דני גרינוולד, ראש המועצה האזורית מנשה אילן שדה ועוד.

"אם המחירים ימשיכו להיות גבוהים – לא נשתמש במים המושבים"

בפתח הכנס בירך יו"ר הארגון איתן ברושי את הנוכחים והשיתוף הפעולה עם אנשי המקצוע והממשלה, אך יחד עם זאת, העביר מסר חד משמעי בנוגע לעלויות המים הגבוהות: "אגודות המים הודיעו כי במידה ומחירי המים יוותרו גבוהים או חלילה יעלו, הדבר לא יאפשר את קיום החקלאות, ואנחנו כאגודות גם לא ניקח את המים המושבים האלה, נשאיר אותם לעיר בלבד".

מנכ"ל הארגון אורן עמיאל הציג במהלך הכנס את יעדי הטיפול במים בישראל בשנה הקרובה, בניהם שמירה על מעמד האגודות וחיזוקן, שמירה על מחירי המים לחקלאות, מציאת פתרון לאזורים נעדרי חלופת קולחין בפריפריה, הורדת המחירים למי קולחין, קביעת תקרה לתשלומי ארנונה, העברת אחריות למזהמים, המשך תקצוב 200 מיליון ש"ח לתשתיות קולחים, הרחבת השפד"ן המזרחי לנגב ומימוש ההחלטה שמפעלי קולחין יהוו תשתית לאומית.

"הנחנו על השולחן תוכנית אב למי קולחין"

נושא מי הקולחין וההשבה, תפסו בכנס מקום מרכזי. בהמשך לכך, זאבי אחיפז, המשנה למנהל רשות המים, החמיא לארגון ואמר כי "מים לישראל הציפה את נושא אגודות המים בארץ. חלק מהיכולות של משק המים, מלבד הספקים בתחום החקלאות, אגודות המים שנמצאות פה, הן אלה שנותנות את הערך המוסף בשימוש במים, בנושא השבת מים.

"אגודות המים היו הראשונות שהחלו בהשבה. אנחנו כרשות מים רק הצטרפנו כדי לעזור ולסייע בהקמת המפעלים. היום אנחנו עומדים על סף שינוי מהותי בתחום הזה, כל מה שהיה אפשר לעשות בכלים הקיימים – נעשה.

"אם רוצים להמשיך ולהתקדם בנושא הקוליחין, ישנם כ-100 מיליון קוב כיום, וקולחין שיצטרף כתוצאה מגידול האורבני, צריכים לעשות מעשה שפורץ את הגבולות שלנו. הנחנו על השולחן תוכנית אב למי קולחין עם השקעות גדולות. התוכנית מבוססת כולה על אנשים שיושבים פה, אני בטוח שנוכל לממש אותה בלוח זמנים הכי קצר שאפשר".

ואולם, אחיפז ציין כי עם כל הרצון להתקדם, יש אזורים בארץ אליהם יגיעו מי הקולחין במשורה ובצורה מוקטנת וגם פה צריך פתרונות. "אנו יושבים עם מים לישראל והתאחדות חקלאי ישראל על מחירי מים שפירים, ואני מקווה שלקראת סוף השנה נוכל לברך על המוגמר. מעבר להגעה לתעריף יעד לחקלאות, יש התייחסות לאזורים ספציפיים. במאמץ משותף, נוכל להגיע לפתרון תעריפי אבל גם סיוע להקמת מפעלים שבאזורים אלה".

עוד הוסיף אחיפז: "ישנם אזורים בהם אנו נדרשים להשקיע מיליארד שקל למים שפירים לחקלאות. זה יצריך שינוי. ככל שנוכל לשים ודאות שאפשר לחיות איתה ויחד עם זה גם לסייע בהקמת המפעלים, נוכל לדבר על חקלאות בהיקפים יותר גדולים בישראל ממה שחשבנו בעבר. העיקר תלוי בכם. אני מקווה שהאחדות בין הגופים יבואו לידי ביטוי בשנה הקרובה".

"אחרי עלייה גדולה – חזרו לערכי צריכת המים בבית ובחקלאות של 2020"

דני גרינוולד, סמנכ"ל אסדרה רשות המים, העביר סקירה נרחבת בדבריו למים במשקי הבית והחקלאות. "על פי סקר הצריכה העדכני, חזרנו לערכי צריכה המים ב-2019-2020. ב-2021 הייתה קפיצה בצריכת המים לבית ולחקלאות אך ב-2022 הערכים חוזרים להיות כבעבר", ציין.

גרינוולד הוסיף כי בשנה החולפת ישנה ירידה בולטת במים מליחים בעקבות שחרור מים לטבע וסיבות נוספות, ובנוגע להקצאות המים 2024 ציין: "בגדול, אנחנו מדברים על אותן הקצאות, לא רואים צורך לקצץ או להוסיף אלא לדייק נתונים ודיוק הקצאות".

עוד עדכן גרינוולד על ספקי מים אזוריים לחקלאות, ספקים שיצאו לדרך לפני 11 שנה ועד היום אין כללים המסדירים אותם. "ב-2024 נמשיך לעסוק בנושא", אמר, "אנחנו הולכים לכיוון של מודל שיתופי, אגודה שמנהלת ורואה תמונת מצב מלאה, ופחות מצב של ועדת תיאום שמתקשה להוביל מהלכים".

לסיום עדכן סמנכ"ל רשות המים כי החל מחודש יולי האחרון החל שינוי מבני באספקת מים לבית במרחב הכפרי. מדובר בשינוי וולנטרי שמאפשר למועצות אזוריות לפתוח חברות שמספקות שירות משולב של מים וביוב, ומאפשר לספקי מים קיימים לוותר על רישיונם ולהעבירו למועצה.

יו"ר 'מים לישראל', איתן ברושי, התייחס לנושא הרישיונות לאגודות מים וספקי המים הקטנים, לאור הקולות הכעוסים שהפגינו אנשי הכנס: "אנחנו מחפשים הסכמות וכך זה היה מהיום הראשון. צריכה להיות פגישה נוספת ודיון נוסף. אסור לזרוק אותנו תחת גלגלי האוטובוס. אנחנו רוצים לסייע בצעדים נכונים אבל לא בדורסנות. מעמד האגודות גם ככה בבעיה ויש להסתכל על הנושא בראייה כוללת.

"בהקשר זה אגיד שאגודת המים היא לא רק צינור למים לבית או לחקלאות, היא גם חלק מחוליות חוט השדרה שעליהם מתקיימת ההתיישבות הכפרית. ואגודת המים היא אגודה משמעותית לא רק לנושא המים".

במהלך הכנס נערכה פרידה מאבי רמות, חבר ותיק בארגון מהערבה הדרומית, שאף נשא מספר מילים. לאחר מכן הרימו הנוכחים כוסית לשנה החדשה.

 

לצפייה בדבריו של שר החקלאות, אבי דיכטר

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לכתבות בנושאים:

F2F OECD ֿמכון מחקר מיגל אבוקדו אגודות שיתופיות אגסים אגרוטק אגרומשוב אורגני איכות הסביבה איסור על דיג אירועים של האיחוד החקלאי אכיפה אמנות בינ״ל אנרגיות מתחדשות ארבה ארגון מגדלי ה ארגון מגדלי הבקר ארגון מגדלי הדבש ארגון מגדלי הדגים ארגון מגדלי ההדרים ארגון מגדלי הירקות ארגון מגדלי העופות ארגון מגדלי הפירות בוררות בחירות ביטוח נזקי טבע ביצים בננות בפרדס בצורת בקעת הירדן בתי אריזה גנטיקה גפנים גרנות דבש דובדבנים דיג דיור מוגן דיני עבודה דמי טיפול ארגוני האיחוד החקלאי הברחות הדברת מזיקים הועידה ה 16 החברה לפיתוח הגליל החטיבה לשמירה על הקרקע החלטה 1521 החלטות מועצת מקרקעי ישראל הטרור החקלאי המועצה לייצור ושיווק דבש המרחב הכפרי המשק המשפחתי הערות לישיבת מועצת מקרקעי ישראל הפקעות הקמת יישובים חדשים הקצאות קרקעות חקלאיות הרפורמה בחקלאות הרפת והחלב השולחן העגול השומר החדש השקעות התאחדות החקלאים התיישבות ועדות קבלה ועדת גבולות ועדת צכסןץ ועידות ישראל לחקלאות ותמ״ל חבל שלום חדשנות חוות סוסים חוזה שכירות זמני חוק הוותמל חידושים טכנולוגים חינוך חמרה חקיקה חקלאות חקלאות אורגנית חקלאות מדייקת יבול שיא יזמות עסקית יחסי עיר כפר ייבוא וייצוא ייבוא תוצרת חקלאית יסודות יקביים ישיבת מועצת מקרעי ישראל כלבת כנרת לולים ליצ׳י מגדלי הדבורים מועצת הדבש מועצת החלב מועצת הכפרים מועצת הלול מועצת המים מועצת הצמחים מועצת מקרקעי ישראל מו״פ ערבה תיכונה מו״פ צפון מזון לבעלי חיים מחירי תוצרת חקלאית מטה הדיור מטה יהודה מיגל מים מים והשקיה מיסוי מיסוי מקרקעין מכון וולקני מכסות ביצים מכסות חלב מכסות מים מנגו מס הכנסה מערכות סולאריות מפקד החקלאות משבר האקלים משבר הדיור משבר המים משבר העגבניות משק החלב משקי עמק הירדן משק עזר משרד האוצר משרד החקלאות משרד השיכון והבינוי נאות הכיכר נווה אטיב נזקים בחקלאות נזקי מזג האויר נחלה נטפים ניקוז סמדר אוטולנגי עגבניות עובדים זרים עובדים פלסטינאים עוטף עזה עוף הגליל עין גב עכברת על האיחוד החקלאי ענף החלב ערבה תיכונה פדיון קרקע חקלאית פודטק פיצויים פערי התיווך פשיעה חקלאית צבר צמח תערובות צער בעלי חיים קווי קורונה קורסים קיבוצים קיווי קליטה קנאביס קנביס רפואי קנט קרקע קרקעות רישום זכויות רפורמה בחקלאות רשות המים רשות התחרות רשות מקרקעי ישראל רשות ניקוז ונחלים כנרת רש״פ שום שוק איכרים שוק סיטונאי שחיטה שחורה שטפונות שימור שימושים חורגים שינוי אקלים שינויי יעוד שינוי תקנות הגנת הצומח שמאות מקרקעין שמיטה שמן זית שפעת העופות שר החקלאות תחרות הצילום תיירות כפרית תירס תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תמיכה בחקלאות תמיכות בחקלאות תמר תערוכות ואירועים ⁨מילובר

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.