מגדלי התמרים פתחו את עונת הגדיד על רקע המלחמה, אחרי שנת יבול מוצלחת יחסית בענף

20 אוק 2024 המחברת/ת:
תמר מסוג דקל נור. תמר מסוג דקל נור. צילום באדיבות מועצת הצמחים

לאחרונה נפתחה עונת גדיד התמרים בישראל. ראשוני הגודדים הם חקלאי הערבה ובקעת הירדן, איזור שהפך למאוים מאוד בתקופה האחרונה, על רקע אירועים כמו הפיגוע בדרום ים המלח שבו נפצעו 2 בני אדם ופיגוע הירי שאירע בספטמבר במעבר אלנבי, בו נרצחו שלושה ישראלים. אחריהם הצטרפו לגדיד גם מגדלי התמרים בצפון ים המלח (דקלאי עין גדי, מצפה שלם, בית הערבה ומצפה יריחו) והעמקים הצפוניים (עמק הירדן ועמק בית שאן). הזן המקומי הראשון שמגיע לשווקים בימים אלה הוא זן ה"דקל נור". מדובר  בתמר בעל מרקם רך, ובפרי ארוך יחסית ביחס לזני התמרים האחרים, שאהוב במיוחד על מי שמעדיף מתיקות מעודנת. הוא גדל בעיקר בערבה ובצפון ים המלח.

גל טוויג, משולחן התמרים במועצת הצמחים, מספר כי "התמר הישראלי נחשב במשך שנים לאחד מכוכבי הייצוא החקלאי הישראלי, עד כדי כך שישראל הפכה ליצואנית התמר המג'הול הגדולה בעולם. טעמו ואיכותו של הפרי הישראלי, יחד עם טרנד הבריאות העולמי ומגמת התזונה הטבעונית, גרמו לנסיקה בפופולאריות של הפרי. אבל אז הגיעו שנתיים קשות (2021 ו-2022) עבור המגדלים והביאו אותם להפסד כספי עצום. תחרות גוברת בשווקים הקיימים ואי-פיתוחם של שווקי ייצוא חדשים, מחסור בידיים עובדות, מלחמה יומיומית נגד מזיקים ומחלות, עלייה בחרמות של גופים בעולם על התוצרת הישראלית, החלטת ממשלת טורקיה על העלאת המכס על ייבוא תמרים מישראל לצד ביטול המכס והקלה על ייבוא תמרים מהרשות הפלסטינית וכמובן מגיפת הקורונה שעצרה שווקים גדולים בישראל ובעולם - כל אלה יצרו משבר שלא נראה בענף במשך שנים ופגעו קשות בענף התמר שמפרנס אלפי משפחות בישראל, בעיקר בבקעת הירדן ובערבה".

טוויג מוסיף כי "השנה הקודמת הייתה שנת יבול מוצלחת למגדלים, שגדדו כ-50,000 טון תמרים; במהלך השנה הזו מגדלי התמרים ומועצת הצמחים, בשיתוף פעולה כמובן עם משרד החקלאות וגורמים נוספים, השקיעו מאמצים רבים שהתבטאו בפתיחתם של שווקי ייצוא חדשים בעיקר ביבשת אסיה, כמו למשל השוק בסין שנפתח לייצוא השנה לראשונה. נעשו גם פעולות שיווקיות רבות ש'הזכירו' לעולם את איכות הפרי הישראלי, שהיא גבוהה לעומת מרבית המתחרים. אנו צופים שהיבול השנה יהיה אפילו גבוה יותר, באיזור ה-55,000 טון, ומקווים שמגמת הצמיחה בענף תימשך – תוך כדי שהמגדלים כמובן מתמודדים עם השלכות המלחמה, החרם הטורקי והאיום הביטחוני".

להערכת מועצת הצמחים, ישנם כיום כ-600 מגדלי תמר בישראל, כאשר עשרות אלפי משפחות מתפרנסות מהענף במעגל השני. ערך ייצור התמרים בישראל כיום הוא כ-1.2 מיליארד ש"ח, כאשר כ-900 מיליון ש"ח מתוכם ייצוא והיתרה בשוק המקומי. היקף השטח הנטוע בישראל הוא כ-55,000-60,000 דונם, כאשר רוב מטעי התמרים בישראל גדלים בבקעת הירדן ובערבה. מהרגע ששותלים עץ תמר ועד שהוא מניב פירות עוברות בין 5 ל-7 שנים, כאשר בשנים הללו צריך להשקות, לדשן ולטפל בעץ, דבר שטומן בחובו עלויות גדולות לחקלאים. לפי הערכות, הזנים הבולטים מבחינת הצריכה המקומית הם ה"מג'הול" שמהווה כ-80% מהשוק בארץ, ה"ברהי" שמהווה כ-10% מהשוק בארץ, "דקל נור" (כ-6%) ו"חיאני" (כ-4%).

מועצת הצמחים פועלת במישורים הציבוריים והמקצועיים של 4 ענפי החקלאות העיקריים (ירקות, פירות, הדרים וזיתי השמן) לצד משרד החקלאות וארגוני המגדלים. בפעילותה מצעידה המועצה את חקלאות ישראל קדימה כך שתמשיך להיות מופת לחקלאי העולם.

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.