הדור הצעיר הישראלי מתכנס לקונגרס הקיימות הציוני הראשון: "הצעירים לוקחים אחריות''

27 מאי 2024 המחברת/ת:
קונגרס הקיימות הציוני הראשון קונגרס הקיימות הציוני הראשון צילום: עדי גרוסמן

אתמול, ה26.5.24 התקיים קונגרס הקיימות הציוני הראשון באוניברסיטת בן גוריון בנגב. כנס ראשון מסוגו שיזמה תנועת הצעירים "בר קיימא" בשיתוף מכינת הנגב. כ-250 חניכי וצוותי מכינות מרחבי הארץ התכנסו כדי לדון בנושאים דחופים הקשורים למשבר האקלים, תוך התמקדות בהקשר האנושי, הצורך באחריות וערכי ציונות וישראליות.

 כנס הקונגרס נערך בשיתוף עם אוניברסיטת בן גוריון ומכינת הנגב, וכלל הרצאות של דמויות מובילות בתחום, ביניהם, השרה לשעבר וראשת המכון לחקר מדיניות אקלים לאומיתתמר זנדברג, וראש בית הספר לקיימות באוניברסיטת בן גוריון, פרופ' ירון זיו. בנוסף, התקיים פאנל בהשתתפות מומחים בתחום הקיימות מהחברה האזרחית והמגזר הציבורי.הקונגרס מהווה צעד משמעותי קדימה בהתגייסות הדור הצעיר בישראל למען עתיד בר קיימא. המשתתפים בקונגרס ציידו בכלים ובידע הדרושים להם כדי להוביל שינוי חיובי בקהילותיהם ובחברה הישראלית כולה.

 ''העולם החדש הוא עולם משברי - מלחמה, אי יציבות כלכלי וחברתי, ואת כל המשברים האלה עלינו לנהל בצל האתגר הגדול של האנושות- משבר האקלים. אני מעודדת מהמחשבה שהמנהיגות והמנהיגים הצעירים מהמכינות בחרו להתמקד בקיימות כדרך חיים ובטוחה שהם יובילו את ישראל והעולם להתמודדות נכונה יותר עם המשברים המרובים'' אמרה תמר זנדברג.

 ''הבחירה לעסוק לעומק בנושא הקיימות גם בשנת מלחמה הינה אמירה ערכית," אמר אלון גור, ראש מכינת הנגב. ''העולם לא יעצור ויחכה לנו אם לא נשכיל להצליח לראות מעל היום-יום שלנו''. הקונגרס שם דגש על חשיבות פעולה משותפת וקהילתית להתמודדות עם משבר האקלים. "לשמחתי, הדור שגדל פה ב-20 שנה האחרונות כבר מפנים ברמה התודעתית את עניין הקיימות יותר ויותר. המדרגה המשמעותית הבאה היא תרגום של התודעה הזו לידי מעשים בכל הרמות - אישיים, קהילתיים, פוליטיים, כלכליים. הקונגרס בא לסייע בקפיצת המדרגה הזו. מתוך תקווה שמתוך שנת המכינה, הבוגרים והבוגרות ישימו את ערכי הקיימות במקום גבוה מאוד בחיייהם. מה שגם יוביל למעשים קטנים וגדולים בהמשך חייהם.

 נפתלי אופנהיימר, מנכ"ל ומייסד תנועת בר קיימא הוסיף: "הדור שלנו נדרש לתת מעצמו למען הכלל, עכשיו במלחמה, והוא נכון לקחת אחריות על הדורות הבאים ולהתמודד באומץ עם משבר האקלים," עוד הוסיף "מדהים לראות כמה אופטימיות הדור הצעיר מצליח לגייס. בתוך מלחמה מאות צעירים ציוניים מתחברים יחד ויוצרים חזון ישראלי משותף ומעורר תקווה. העיסוק בקיימות ובמשבר האקלים הוא חלק מהפתרונות שכולנו מחכים להם. היכולת לפעול יחד למען טובת הכלל היא לב המורשת הציונות שלנו''.

 מדבריו של דניאל ארדץ, חניך במכינת הנגב וממארגני הקונגרס. ''הקונגרס הוא פרויקט ראשון מסוגו, וכמו שאפשר לראות הוא בעצם כנס המפגיש מכינות קדם צבאיות ליום לימוד משותף. התכנים שנעבור והאנשים שנפגוש יחשפו אותנו לעולם הקיימות מזוויות שונות, זאת במטרה שנראה קיימות כדבר הוליסטי ושכל אחד ואחת מאיתנו ימצאו את חיבורם האישי לעולם הקיימות. במשך היום, נשאף להוריד את ערכי הקיימות למעשה. נעבור סדנאות מקיימות, נרכוש כלים ונחשף למיזמים מקיימים בחברה הישראלית. האמת היא שהפקת המירב מהכנס תלויה אך ורק בנו. לכן אני מאחל שנראה עצמנו כשותפים ולא כאורחים במהלך היום, שנצא מכאן קצת יותר משכילים אבל בעיקר עם הרבה רצון ותחושת מסוגלות להשפיע על החברה הישראלית''

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.