שובו של החלב האורגני למדפים

10 יונ 2024 המחברת/ת:
חלב על רקע פרות חלב על רקע פרות Adobe Stock

אחרי שנה וחצי של היעדרות, בחג שבועות הקרוב, החלב האורגני חוזר לחנויות ולרשתות השיווק. יורם קלגרד וטלי ברנר מומחים בתחום החלב האורגני מסבירים מה קרה לחלב האורגני!

יורם קלגרד, ממקימי הרפת האורגנית בקיבוץ הרדוף, רפתן עתיר ניסיון, חבר בארגון לחקלאות אורגנית ,טוב השדה,  מלווה מקצועי של רפת גרוס וגבינות הגולן בפרויקט החלב האורגני. יורם ביחד עם טלי ברנר, רכזת תחום תעשייה ועיבוד מזון בארגון לחקלאות אורגנית, מספרים לנו שהחלב האורגני חוזר בשעה טובה למדפים אחרי שנה וחצי של היעדרות!

החלב האורגני חוזר למדפים אחרי שנה וחצי ללא חלב פרה אורגני. משמעות של מוצר אורגני מתבטאת לא רק במוצר הסופי אלא בכל הדרך והתהליך שהמוצר עבר עד שהגיע למדף: מגידול המזון עבור הפרות, הטיפול התרופתי בהן ועד תהליך עיבוד המוצרים. זה הזמן להכיר מקרוב את הרפת האורגנית לרגל חג השבועות במתקרב ומה ההבדלים בין החלב האורגני לקונבנציונלי.

קצת היסטוריה

הרפת האורגנית הגדולה הראשונה בארץ הייתה בקיבוץ הרדוף, ופעלה יותר מ-25 שנה לייצור חלב אורגני בישראל. ברפת פותחו שיטות רבות ופורצות דרך שיושמו ברפתות קונבנציונליות ברחבי הארץ והעולם. בשנת 2005 התקבל בישראל החוק האורגני שהסדיר את הפיקוח והחקיקה על מוצרים אורגניים, ובשנת 2013 נכתבו תקנות תוצרת אורגנית מן החי שהגדירו כיצד לגדל ולנהל משק חי אורגני - פרות, עיזים ותרנגולות, וכיצד הגידול והמוצרים מפוקחים. בשנים האחרונות הרפת בהרדוף עברה גלגולים שונים ומסיבות רבות נסגרה, והותירה את צרכני החלב האורגני כמעט שנה ללא מענה. 

מה ההבדל בין רפת אורגנית לקונבנציונלית?

  1. הפרות אוכלות מזון אורגני: 90% מהמזון שהפרה אוכלת הינו אורגני, ולכן לא כולל שאריות חומרי הדברה, מזונות שעברו הנדסה גנטית או חומרים שטופלו בקרינה מייננת. ב-10% שאינם אורגניים המזון הינו "מזון מבורר", כלומר כזה המותר לשימוש לפי רשימת החומרים בתקנה האורגנית, וגם הוא לא יכלול תוספים כימיים, שאריות חומרים, הנדסה גנטית או קרינה מייננת.
  2. הרכב מנת המזון של הפרה: ברפת הקונבנציונלית מזינים פרות גם בשאריות מתעשיית המזון ואף בדשנים כימיים, כגון אוריאה כחלק מהתזונה השוטפת. באורגני חל איסור מוחלט על מזונות מסוג זה. בנוסף להיותה אורגנית, הרכב מנת המזון של הפרה מכילה יותר מזון גס מהמקובל ברפת הקונבנציונלית. מזון גס הוא מזון עשבוני - תחמיצים, חציר או ירק טרי. המנה תכלול רכיבים מהצומח ומעט מינרלים. ערכו התזונתי העיקרי של מזון זה נובע מהחומר הצמחי - עלים, גבעולים, ופרחים, ולהם תכולה גבוה של סיבים תזונתיים. 
  3. טיפול תרופתי מונע וחליפי ללא הרומונים מזרזי גדילה: ברפת האורגנית יש עדיפות לרפואה חליפית. השימוש בתרופות, טיפולים כימיים והורמונים מותר אך ורק בטיפולים מצילי חיים ולא כמניעה. כשיש שימוש בתרופות, משך תקופת ההמתנה בשיווק התוצרת הינה כפולה ממשך הזמן המיושם ברפת הקונבנציונלית. בנוסף יש איסור מוחלט על שימוש בהורמונים מזרזי גדילה.
  4. תנאי מחייה: ברפת האורגנית מחייבים תנאי מחיה משופרים לפרות. יש איסור על החזקה בכלובים מלבד מקרים חריגים ובריאות לקויה. המרבץ (המקום שהפרה רובצת עליו) חייב להיות מרופד במצע יבש, מטופל, מאוורר ועם נגישות למזון ומים. בנוסף, מעודדים מאוד את יציאת הפרות והעגלות למרעה, ושטח המרעה מפוקח גם הוא בפיקוח האורגני. רפת גרוס שמגדלת את הפרות האורגנית כיום חולבים את הפרות עם רובוט חליבה שמאפשר להן להגיע להיחלב כשנוח להן, במשך כל שעות היממה.

ההבדל העיקרי בין חלב אורגני לבין חלב קונבנציונלי:

  1. ללא חומרי הדברה, חומרי חיטוי ותרופות: החלב האורגני נקי משאריות חומרי הדברה וחומרים כימיים, רכיבים שעברו הנדסה גנטית, חומרים או רכיבים שטופלו בקרינה מייננת, שאריות תרופות והורמונים.
  2. ללא חומרי שימור ותוספות סינטטיות: לעומת המוצרים הקונבנציונליים, במוצרי החלב האורגני, כמו גבינות, יוגורט ולבנה נקיים יש איסור בשימוש בחומרי שימור. כמו כן במוצר אורגני אסורות תוספות סינטטיות כמו צבעי מאכל או תמציות טעם וריח. על כל חומר המותר לשימוש בתהליך ייצור מוצרי החלב בתקן האורגני יש הקפדה ותהליך פיקוח מחמיר, אפילו בכמות הקטנה ביותר.
  3. החלב האורגני המשווק בארץ הינו חלב מלא: לאחר החליבה אין התערבות בהוספה או הפחתה בכמות השומן, כלומר המוצר הסופי מכיל את אחוזי השומן הטבעי המקורי של החלב. 
  4. השפעה הסביבתית של מוצרי החלב: כל פרה צריכה כ-10 דונם לגידול המזון שתאכל לאורך שנה. ברפת האורגנית הפרות מוזנות ע"י מזון אורגני, ולכן כל פרה אורגנית = 10 דונם של גידולים אורגניים המועילים לבריאות האדם האדמה ומפוקחים ע"י הפיקוח האורגני. בנוסף, השימוש המופחת בתרופות והאיסור על שימוש בהנדסה גנטית הופך את החלב האורגני לידידותי יותר לסביבה.
  5. אריזות: בכלל המוצרים האורגניים יש איסור על שימוש באריזות PVC, משום שבמגע עם המזון הארוז מתרחש פירוק של חומר רעיל זה, הוא מתערבב עם המזון והצרכן צורך אותו ללא יודעין.
  6. שרשרת אספקה מפוקחת: כמו כל מוצר אורגני, התשומות, הרפת עצמה ותהליך ייצור החלב מפוקחים כולם על ידי גוף פיקוח אורגני הכפוף למשרד החקלאות, ומבצעים בחינות ובדיקות מעבדה מדי שנה.

חלב אורגני מהגולן

לפני כשנתיים החל המסע של חברת אול-אורגניק בדרכם להחזיר את החלב האורגני למדפים, לאחר סגירתה של הרפת האורגנית היחידה בארץ בקיבוץ הרדוף. התהליך כלל אתגרים רבים: איתור רפת שתתאים לצרכי השוק, רפתנים עם ראש פתוח ורצון לחקור ולהתפתח, איתור מחלבה שתוכל להקים פס ייצור אורגני ולעבור את כל השלבים בדרך לקבלת אישור הפיקוח האורגני. 

בחירת הרפת: מתוך רפתות רבות, הפרויקט יצא לדרך משותפת עם רפת גרוס מגבעת יואב שברמת הגולן, באחד המקומות היפים בארץ. למשפחה עדר בקר נוסף במרעה ושטחי גידול בקרבת מקום, ומטרת הפרויקט להרחיב את הפעילות האורגנית לחלקים נוספים במשק שלהם. כיום מגודלות עגלות הרפת במרעה, באוויר הפתוח של הגולן. בהמשך, מתכוונים הרפתנים להעביר למרעה קבוצות נוספות של פרות בוגרות, ולגדל את העגלות עם הפרות יחד עד לגיל גמילה. בשנה האחרונה עוברת הרפת הסבה לאורגני בליווי מקצועי של יורם קלגרד, שניהל במשך שנים את הרפת האורגנית בהרדוף, ובליווי חברת הפיקוח סקאל העובדת ע"פ סטנדרטים בינלאומיים.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לכתבות בנושאים:

F2F OECD ֿמכון מחקר מיגל אבוקדו אגודות שיתופיות אגסים אגרוטק אגרומשוב אורגני איכות הסביבה איסור על דיג אירועים של האיחוד החקלאי אכיפה אמנות בינ״ל אנרגיות מתחדשות ארבה ארגון מגדלי ה ארגון מגדלי הבקר ארגון מגדלי הדבש ארגון מגדלי הדגים ארגון מגדלי ההדרים ארגון מגדלי הירקות ארגון מגדלי העופות ארגון מגדלי הפירות בוררות בחירות ביטוח נזקי טבע ביצים בננות בפרדס בצורת בקעת הירדן בתי אריזה גנטיקה גפנים גרנות דבש דובדבנים דיג דיני עבודה דמי טיפול ארגוני האיחוד החקלאי הברחות הדברת מזיקים הועידה ה 16 הותמ״ל החברה לפיתוח הגליל החטיבה לשמירה על הקרקע החלטה 1521 החלטות מועצת מקרקעי ישראל הטרור החקלאי המועצה לייצור ושיווק דבש המרחב הכפרי המשק המשפחתי הערות לישיבת מועצת מקרקעי ישראל הפקעות הקמת יישובים חדשים הקצאות קרקעות חקלאיות הרפורמה בחקלאות הרפת והחלב השולחן העגול השומר החדש השקעות התאחדות החקלאים התיישבות ועדות קבלה ועדת צכסןץ ועידות ישראל לחקלאות ותמ״ל חבל שלום חדשנות חוות סוסים חוזה שכירות זמני חוק הוותמל חידושים טכנולוגים חינוך חמרה חקיקה חקלאות חקלאות אורגנית חקלאות מדייקת יבול שיא יזמות עסקית יחסי עיר כפר ייבוא וייצוא ייבוא תוצרת חקלאית יסודות יקביים ישיבת מועצת מקרעי ישראל כלבת כנרת לולים ליצ׳י מבקר המדינה מגדלי הדבורים מועצת הדבש מועצת החלב מועצת הכפרים מועצת הלול מועצת המים מועצת הצמחים מועצת מקרקעי ישראל מו״פ ערבה תיכונה מו״פ צפון מזון לבעלי חיים מזכ״ל התאחדות החקלאים מחירי תוצרת חקלאית מטה יהודה מיגל מים מים והשקיה מיסוי מיסוי מקרקעין מכון וולקני מכסות ביצים מכסות חלב מכסות מים מנגו מס הכנסה מערכות סולאריות מפקד החקלאות משבר האקלים משבר הדיור משבר המים משבר העגבניות משק החלב משקי עמק הירדן משק עזר משרד האוצר משרד החקלאות משרד השיכון והבינוי נאות הכיכר נווה אטיב נזקים בחקלאות נזקי מזג האויר נחלה נטפים ניקוז סמדר אוטולנגי עגבניות עובדים זרים עובדים פלסטינאים עוטף עזה עוף הגליל עין גב עכברת על האיחוד החקלאי ענף החלב ערבה תיכונה פדיון קרקע חקלאית פודטק פיצויים פעילות לא חקלאית (פל״ח) פערי התיווך פשיעה חקלאית צבר צמח תערובות צער בעלי חיים קווי קורונה קורסים קיבוצים קיווי קליטה קנאביס קנביס רפואי קנט קרקע קרקעות רישום זכויות רפורמה בחקלאות רשות המים רשות התחרות רשות מקרקעי ישראל רשות ניקוז ונחלים כנרת רש״פ שום שוק סיטונאי שחיטה שחורה שטפונות שימור שימושים חורגים שינוי אקלים שינויי יעוד שינוי תקנות הגנת הצומח שמאות מקרקעין שמיטה שמן זית שפעת העופות שר החקלאות תחרות הצילום תיירות כפרית תירס תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תמיכה בחקלאות תמיכות בחקלאות תמר תערוכות ואירועים ⁨מילובר

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.